Name:
Name (sv):
Type:
Specimens
Description:
Lichen collection of William Nylander is part of the lichen collections of the Finnish Museum of Natural History. The separately kept collection comprises about 52 000 specimens of lichens (and some other fungi) from all over the world and includes an abundance of type specimens. The collection was received from the Finnish (- French) lichenologist William Nylander (1822–1899). Initially, Nylander was a medical doctor, then chose a career as an entomologist and finally focused on botany and lichens. He was appointed as the first Professor of Botany at our university in 1857 (then Imperial Alexander University), but resigned in 1863 and relocated to Paris, where he continued as a freelance scientist.
Description (fi):
William Nylanderin jäkäläkokoelma on osa Luonnontieteellisen keskusmuseon (Luomus) jäkäläkokoelmia. Tämä erilliskokoelma käsittää noin 52 000 ympäri maailmaa kerättyä jäkälänäytettä (mukana myös muita sieniä). Sisältää runsaasti tyyppinäytteitä, sillä sen kokoaja William Nylander (1822–1899) kuvasi noin 3 000 uutta jäkälää ja sai paljon näytteitä kollegoiltaan. Nylander oli alun perin lääkäri, mutta tutki myös hyönteisiä ja kasveja sekä etenkin jäkäliä. Hänet nimitettiin Helsingin yliopiston (silloin Keisarillinen Aleksanterin yliopisto) ensimmäiseksi kasvitieteen professoriksi vuonna 1857, mutta hän erosi vuonna 1863 ja muutti Pariisiin, jossa hän jatkoi vapaana tutkijana.
Description (sv):
William Nylanders lavsamling är en del av Naturhistoriska centralmuseets lavsamlingar. Denna separatsamling omfattar cirka 52 000 lavprover (med finns också andra svampar) insamlade från hela världen. Även den innehåller rikligt med typprover då William Nylander (1822–1899), som sammanställt samlingen, beskrev cirka 3 000 nya lavar och erhöll mycket prover av sina kolleger. Även Nylander var ursprungligen läkare, men forskade också i insekter och i växter samt i synnerhet i lavar. Han utnämndes år 1857 som första professor i botanik vid Helsingfors universitet (på den tiden Kejserliga Alexandersunivetsitetet). Han avgick emellertid år 1863 och flyttade till Paris, där han fortsatte som fri forskare.
Taxonomic coverage:
Lichen-forming Ascomycota, few other fungi and algae
Temporal coverage:
(1790)1820-1900